شیوه‏‌نامه مبارزه با قاچاق مواد خوراکی و آشامیدنی

شیوه‏‌نامه مبارزه با قاچاق مواد خوراکی و آشامیدنی

اقتصاد پنهان- با توجه به برآورد به عمل آمده‌ی سالانه، حدود ۳ میلیارد دلار کالای سلامت محور به کشور قاچاق می‌شود که از این مقدار حدود ۱.۴ میلیارد دلار به مواد خوراکی و آشامیدنی اختصاص پیدا می‌کند.

سه شنبه، ۰۶ آبان ۱۳۹۹0 کامنتچاپ مطلب

مقدمه:
30 در صد مواد خوراکی و آشامیدنی موجود در کشور به صورت قاچاق در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.  آنچه که در موضوع قاچاق مواد خوراکی و آشامیدنی غیراستاندارد و تقلبی حائز اهمیت است، تبعات سوء امنیت اجتماعی آن است لذا با توجه به حفظ سلامت و ایمنی جامعه و امکان بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر و کاهش قاچاق، شیوه‌نامه اجرایی مبارزه با قاچاق مواد خوراکی و آشامیدنی به شرح ذیل تدوین شده است.

اهدف:
- شفاف سازی گردش مواد خوراکی و آشامیدنی.
- کاهش حجم قاچاق کالای تجهیزات پزشکی به میزان 90 درصد طی سه سال (از  1 /11 /95 الی 30 /10 /98)
- تشدید برخورد با مراکز استفاده کننده از کالاهی قاچاق و تقلبی.
تعاریف و اصطلاحات:
قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 3 /10 /92 و اصلاحیه مصوب 21 /7 /94 (قانون‏م.ب.ق.ک)
ستاد: ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالاوارز
کمیسیون استان‌ها: کمسیون برنامه‏‌ریزی، هماهنگی و نظارت برمبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها

 

ماده

عنوان

دستگاه مجری

دستگاه همکار

زمانبندی

ملاحظات

تبصره

ماده 1

کلیه واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی با نام و نشان تجاری خارجی علاوه بر ثبت علائم تجاری وارداتی، ملزم به اخذ مجوز نمایندگی نیز هستند.

مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت و سازمان غذا و دارو

دستگاههای مرتبط و اتاق اصناف ایران

مستمر

 

تبصره 1

مناطق آزاد ملزم به رعایت ثبت نمایندگی و علائم تجاری کالاهای وارداتی بوده و باید مقررات سرزمین اصلی را رعایت نمایند.

مناطق آزاد

گمرک ایران

مستمر

 

تبصره 2

سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد در حدود وظایف قانونی کنترل لازم را به عمل آورند.

 

 

 

 

ماده 2

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است بر اساس ماده 13 قانون، نسبت به تخصیص شماره یکتا قابل رهگیری بر روی محصولات خوراکی و آشامیدنی با حجم مشخص و شناسه کالا بر روی کلیه کالاهی وارداتی خوراکی و آشامیدنی، اقدام نماید.

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

گمرک

استاندارد

مطابق آیین نامه اجرایی ماده 13

به استناد آئین نامه اجرایی شناسه کالا و رهگیری موضوع ماده 13 قانون با ابلاغیه معاون اول  محترم رییس جمهور به شماره 75642/ت 52403ح در دست اقدام است.

تبصره 1

فهرست اولویت‏‌های کالایی مشمول طرح و اولویت‏‌های مکانی با لحاظ زمانبندی و نحوه اجراء در سطح عرضه تعیین و اطلاع‌­رسانی عمومی لازم صورت پذیرد.

وزارت صمت

سازمان غذا و دارو

ستاد

یک ماه پس از ابلاغ  برنامه

 

تبصره 2

مراحل و نحوه اقدام واردکنندگان برای اخذ پروانه بهداشتی ورود کالا(کد 16 رقمیIRC)، گواهی اصالت و سلامت و روش نصب برچسب بر روی پالت و بسته‌بندی کالا (در مسیر حمل از گمرکات به انبار) و هم‏چنین هر واحد کالاها (قبل از توزیع در سطح عمده و خرده فروشی) تعیین و اطلاع‌رسانی شود.

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

ستاد

یک ماه پس از ابلاغ  برنامه

 

تبصره 3

امکان بهره‌گیری دستگاه‌‏های مرتبط (ستاد و بازرسین دستگاه‌‏های ضابط و کاشف) و مصرف کنندگان از سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده­‌های سلامت فراهم شود.

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

تا پایان سال 95

 

ماده 3

بازرسان قانونی به وسایل مورد نیاز استعلام کد رهگیری، تجهیز شوند.

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

دستگاههای مرتبط

تا پایان سال 95

وزارت بهداشت ترتیبی اتخاذ نماید تا امکان استعلام  کد رهگیری از طریق پیامک یا تارنما فراهم شود.

تبصره

اطلاع‏رسانی، انجام تبلیغات هوشمندانه و آموزش لازم به افراد ذینفع ( کارکنان دستگاه‌ها، واردکنندگان، تولیدکنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان و مصرف کنندگان) در خصوص اهداف و نحوه اجرای شیوه‏‌نامه انجام پذیرد.

ستاد

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

اتاق اصناف ایران

و سایر دستگاههای مرتبط

تا پایان سال 95

درخصوص اطلاع رسانی به پیوست فرهنگی برنامه مراجعه شود

ماده 4

کلیه شرکت‏های پخش، بنکداران و عمده‌‏فروشان صنفی مواد خوراکی و آشامیدنی وارداتی موظفند صرفاً نسبت به فروش اقلام تولید داخل یا واردات رسمی دارای برچسب اصالت و سلامت مورد تأیید سازمان غذا و دارو اقدام و در هنگام عرضه کالا به حلقه بعدی زنجیره عرضه و فروش(اعم از خرده‌‏فروش و فروشگاه‏های زنجیره‏ای) ضمن صدور فاکتور رسمی فروش فهرست شناسه های ردیابی و رهگیری(UID) و تجاری(GTIN) اقلام فروش رفته را نیز به ضمیمه فاکتور به خریدار تحویل و یک نسخه از آن را نزد خود نگه دارند تا در صورت نیاز به مأموران و بازرسان ارائه نمایند.

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

کمیسیون های استانی و اتاق اصناف ایران

تا یک ماه پس از ابلاغ برنامه

 

تبصره

واحدهای صنفی عمده­فروش و خرده­فروش موظفند مواد خوراکی و آشامیدنی مشمول طرح اصالت و سلامت را با فاکتور رسمی که شناسه­های ردیابی و رهگیری(UID)و تجاری(GTIN) اقلام نیزدر آن قید شده خریداری کنند و از هرگونه خرید و فروش اقلام مشمول فاقد برچسب اصالت و سلامت خودداری نمایند.

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

اتاق اصناف ایران

تا یک ماه پس از ابلاغ برنامه

 

ماده 5

واردات مواد خوراکی و آشامیدنی از طریق معافیت‏های قانونی موضوع قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب 1384مشمول مصوبه شماره 31819/ت51967ح  مورخ 18/03/95 معاون اول رییس جمهور انجام می باشد.

گمرک ایران

وزارت کشور

سازمان غذا و دارو و وزارت صمت

مستمر

 

تبصره

کالاهای همراه مسافر که بیش از 80 دلار باشد به دلیل عدم امکان اخذ مجوز مرجوع شود.

گمرک ایران

ناجا

مستمر

 

ماده 6

شناسائی واحدهای فاقد پروانه کسب مواد خوراکی و آشامیدنی و معرفی افراد صنفی فاقد مجوز و عرضه کننده گان و فروشندگان مواد خوراکی و آشامیدنی قاچاق از طریق بازرسین قانونی سازمان صنعت، معدن و تجارت و معرفی آنها به مراجع ذی‌صلاح قانونی برای تعیین و تکلیف آنها

اتاق اصناف ایران

وزارت صمت

ناجا

 

یک ماه پس از ابلاغ برنامه

 

ماده 7

تشکیل گشت‏های مشترک مرکب از نمایندگان دستگاه‏های ذی‏ربط برای شناسایی، کشف و برخورد با مواد خوراکی و آشامیدنی غیر مجاز

وزارت صمت

سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و داروضابطین و کاشفین قانونی

مستمر

 

تبصره 1

مسئولیت بازرسی، نظارت و برخورد با تخلفات موضوع این شیوه‏نامه درخصوص شرکت‏های پخش، بنکداران، عمده‏فروشان و خرده‏فروشان صنفی با گشت‏های مشترک موضوع این ماده می باشد.

 

وزارت صمت

ضابطین و کاشفین قانونی

سازمان غذا و دارو

 

مستمر

 

تبصره 2

تشکیل گشت‌های مشترک رافع اقدامات بازرسان دستگاه‏ها و سازمان‏های ضابط و کاشف در حدود وظایف محوله قانونی نبوده و می­توانند راساً به اجرای تکالیف موضوع این شیوه‏نامه و وظایف قانونی محوله اقدام نمایند.

ضابطین و کاشفین قانونی

 

مستمر

 

ماده 8

بازرسین قانونی در صورت کشف مواد خوراکی و آشامیدنی وارداتی در واحدهای صنفی غیر مرتبطمطابق ماده 28 قانون نظام صنفی به طور موقت از یک هفته تا 6ماه تعطیل میگردد.

اتاق اصناف ایران

وزارت صمت

سازمان غذا و دارو

پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا

مستمر

 

ماده 9

بازرسین در صورت برخورد با مواد خوراکی و آشامیدنی قاچاق، مراتب را صورتجلسه و مستند به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مرجع رسیدگی کننده ارجاع نمایند.

وزارت صمت سازمان غذا و دارو

سایر دستگاههای مرتبط

مستمر

موضوع ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ماده 10

ضابطین و کاشفین قانونی موکلفند پرونده های کلان، انبارهای محل دپوی کالا، جرم های حرفه ای و سازمان یافته را در اولویت کاری خود قرار دهند.

ضابطین و کاشفین قانونی

مستمر

از شاخص های مهم ارزیابی ضابطین و کاشفین است

ماده 11

امانت سپری کالای مکشوفه به ظن قاچاق ممنوع بوده و بلافاصله بعد از کشف تحویل سازمان اموال تملیکی شود.

ضابطین و کاشفین قانونی

سازمان اموال تملیکی

مستمر

موضوع ماده 53 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ماده 12

موضوع شناسه دار شدن انبارهای مواد خوراکی و آشامیدنی،  مطابق  بند ث ماده 5 قانون و موارد 23 تا 27 از آئین نامه مواد 5 و 6 قانون پیگیری شود

وزارت صمت

سازمان غذا و دارو ستاد، واجا

و کمیسیون‌های استانی

تا 9 ماه پس از ابلاغ

 

ماده 13

واحدهای صنفی مواد خوراکی و آشامیدنیموظف به اخذ پروانه کسب مربوطه بوده و حق فروش کالای قاچاق و خارج از ضوابط ابلاغی را در واحد صنفی ندارند. در صورت کشف بر اساس ماده 18 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آنها برخورد خواهد شد.

وزارت صمت

اتاق اصناف ایران

-

مستمر

اطلاع رسانی لازم از طریق اتاق اصناف ایران انجام شود.

ماده 14

اجرای طرح اتصال مجوزهای حمل کالاهای سلامت محور به سامانه بارنامه برخط حمل و نقل جاده‌ای صورت پذیرد.

ستاد

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای

سازمان غذا و دارو

وزارت صمت

ناجا

فراهم نمودن مقدمات تا پایان سال 95

اتصال کلیه مجوز ها تا پایان شهریور 96

 

ماده 15

اقدامات کنترلی لازم در ایستگاههای ایست و بازرسی جهت محموله های مواد خوراکی و آشامیدنیبه عمل آید.

کنترل اسناد در ایستگاههای دارای زیرساخت های لازم از طریق اینترنت و در سایر ایستگاهها به صورت پیامکی انجام می‌شود.

ناجا

گمرک

سازمان غذا و دارو

سازمان راهداری

مستمر

 

ماده 16

حمل مواد خوراکی و آشامیدنی قاچاق از طریق پست طبق تفاهم نامه‌ی منعقد شده بین ستاد و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به شماره نامه 2194 /94 / ص مورخ 10 /4 / 94 ممنوع است.

پست

 

مستمر

 

ماده 17

 خرید و فروش مواد خوراکی و آشامیدنی از طریق فروشگاههای مجازی مستلزم دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت  و کنترل آنها به عهده وزارت صمت است.

وزارت صمت

سازمان غذا و دارو

سایر دستگاههای مرتبط

مستمر

 

ماده18

خرید و فروش مواد خوراکی و آشامیدنیقاچاق در فروشگاههای اینترنتی و  مجازی ممنوع و در صورت کشف مشمول مقررات ماده 18 مکرر قانون هستند.

وزارت صمت

سازمان غذا و دارو

اتاق اصناف ایران

مستمر

 

ماده 19

با مواد خوراکی و آشامیدنیضبط قطعی قاچاق برابر با آئین نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون اقدام می شود.

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام

مستمر

 

ماده 20

اولویت های اقدام و شاخص های ارزیابی در اولین جلسه کمیته تخصصی مربوطه تعیین و ملاک اقدام قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

تبصره 1

اولویت‌ها در دوره های 6 ماهه مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

تبصره 2

با توجه به جلسه ........ فرعی کارگروه (صورتجلسه پیوست) آقای ................. به عنوان رییس کمیته .............. و آقای ................. به عنوان دبیر کارگروه ............. به مدت یک سال تعیین می‌شوند.

 

 

 

 

تبصره 3

گزارش اقدامات کمیته تخصصی در دوره های سه ماهه به کارگروه اصلی و همچنین به اعضای اصلی ستاد ارسال می‌شود.

 

 

 

 

ماده 21

این شیوه نامه شامل 21 ماده و 13 تبصره می باشد که در جلسه 115 اعضای اصلی ستاد مورخ 22 /9 /95 مطرح و تصویب که برابر تبصره 2 ماده 4 قانون لازم الاجراست.

 

 

ماده 4 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

 

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/23015