یادداشت / مریم رهسپار

زنان، مدیران تغییر جامعه

زنان، مدیران تغییر جامعه

اقتصاد پنهان- زنان در فرایند صرفه‌جویى و دورى از اسراف، عدم استفاده از کالای قاچاق و بی‌کیفیت و دوری از برندزدگی نقش بسزا و تعیین‌کننده‌ای در الگوی عرضه و تقاضای جامعه دارند.

چهارشنبه، ۰۱ آبان ۱۳۹۸0 کامنتچاپ مطلب

با توجه به اینکه بیشترین فعالیت‌های اقتصادی خانواده برعهده زنان صورت می گیرد، بنابراین زنان با مدیریت صحیح این بخش نقش مهمی در اصلاح الگوی مصرف خانواده و بالتبع آن جامعه برعهده دارند. زنان نه تنها در خرید درست لوازم و مواد مصرفی سالم نقش مهمی دارند بلکه در درست مصرف کردن و عدم استفاده از کالای بی کیفیت و  قاچاق و تربیت روحیه وطن دوستی و تقویت حس هویت خواهی در فرزندان نیز می توانند مدیریت بنیادی داشته باشند. اگر احساس ارزشمندی در زنان احیاء شود الگوی مناسبی برای فرزندان و نسل های بعدی خواهد بود.
علاوه بر این، تأکیدات فراوان دین اسلام بر امر "صرفه جویى" به عنوان عاملى در راستاى اعتدال فردى و اجتماعى زندگى بشر و دورى از پیامدهاى مادى و اخلاقى مصرف زدگى نیز پیش روى ما قرار دارد که صرفه‌جویى را همچنین به رفتارى دینى بدل ساخته است. اما على رغم تمامى موارد فوق الذکر، زنان کشورما در مجموع، در فرایند صرفه‌جویى و دورى از اسراف، عدم استفاده از کالای قاچاق و بی کیفیت و دوری از برندزدگی نقش بسزا و تعیین کننده ای در الگوی عرضه و تقاضای جامعه دارند.
مادر رکن اصلی تربیت و عامل مهم شکل‌گیری شخصیت رفتاری فرزندان است. شیوه های رفتاری فرزندان، انعکاسی از نوع تربیت مادران آنهاست؛ از این رو بسیاری از دختران و پسران رفتارهای فردی و اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی را از والدین خود می‌آموزند و در موقع لزوم آن را به کار می گیرند. یک مادر مدیر و فهمیده که در خانه الگوی صحیحی برای مصرف داشته باشد و از مصارف غیر ضروری و بعضا خارجی پسندانه پرهیز کند، قهرا فرزندی خواهد داشت که در زندگی فردی و اجتماعی آینده خود، دچار ضعف شخصیت و تقلید از دیگران نخواهد شد.
اما در نقطه مقابل، مادری که بدون داشتن الگوی صحیح مصرف، به زیاده روی و ولخرجی خو گرفته است، این روش او در ساختار روحی فرزندش اثر گذاشته و قهرا او در زندگی آینده‌اش آن را به کار خواهد گرفت.
"اصلاح الگوی مصرف ایرانی" یک رسالت ملی است، وقتی افراد اصلاح الگوی مصرف را در جامعه رعایت کنند فرهنگ درست مصرف کردن را می آموزند؛ در معرض خطرات کالاهای غیرمجاز  قرار نمی گیرند و می‌توانند از منابع استفاده مستمر داشته باشند. خانواده در مصرف تابع نوع مدیریت زنان خانواده است؛ لذا درک زنان از مصرف کالای بی‌کیفیت و قاچاق و چگونگی اصلاح الگوی مصرف می‌تواند در همه خانواده‌ها تأثیر گذار باشد. زنان باید در رابطه با نحوه درست مصرف کردن توجیه شوند و آموزش ببینند؛ چرا که این امر منجر به رونق تولید در جامعه و خانواده می‌شود.
اصلاح الگوی مصرف نیازمند بازنگری است، به این دلیل که بسیاری از خریدهایی که از طریق بانوان انجام می شود، نیاز واقعی نیست، بلکه یک عادت و تقلید از دیگران است. الگوی تحمیلی زمان، مکان و تبلیغات فرد را به صورت ناخودآگاه مجاب می کند به اینکه به وسایل و اقلام مختلف نیازمند است ؛ درحالی که این نیاز، فقط یک نیاز کاذب است.
الگوی غلط مصرف در زنان (مانند تهیه کالای سلامت محور قاچاق از مبادی غیررسمی)، چشم و همچشمی و ...نتیجه حساسیت های بی‌مورد و تربیت نشده است؛ در واقع حساسیت بیشتر زنان، به جای امور مهم بر مسائل برنامه‌ریزی نشده معطوف است؛ در واقع برخی از زنان با مصرف بی‌حد می‌خواهند به نیازهای کاذب خود پاسخ دهند.
هر اندازه دانش، آگاهی و حساسیت زنان بیشتر شود و درک اقتصادی بیشتری در این زمینه بیابند نسبت به طریقه مصرف حساس می‌شوند. آگاهی و رشد فرهنگی و اجتماعی بانوان هر چه بیشتر باشد باعث می‌شود تا زنان تحت تأثیر عادت و تبلیغات قرار نگیرند و الگوی مصرف به اصلاح برسد. مادران باید به فرزندان خود بیاموزند که تحت تاثیر تبلیغات مصرفی جامعه قرار نگیرند و از منابعی که مورد تایید مراجع هستند (مثل سیب سلامت و ...) استفاده کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.
اگر مادران در کودکی به فرزندان خود صرفه جویی، اصالت کالای ایرانی و عدم استفاده ازکالای قاچاق را نیاموزند، الگوهای مصرف نامناسب جایگزین "الگوی مدیریت مناسب" در زندگی آنها می شود. اصلاح الگوى مصرف از بعد سلبى به معناى صرفه جویى، عدم استفاده از کالاهای بی کیفیت و قاچاق و کاستن از مصارف غیر ضرورى و از بعد ایجاب آن، بهینه سازى مصرف و یا درست مصرف کردن تعبیر مى‌شود.
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که آموزش از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌پذیرد. نباید با خواندن این سطور، این تصور پدید آید که تمامی موارد فوق لزوماً باید از طریق آموزش مستقیم به فرزندان صورت بگیرد. ای بسا رفتارهای صحیح ما اثر عمیق‌تری در رفتار فرزندان مان ایجاد کند. لذا می توان با اصلاح رفتارهای خود، نسلی پرورش داد که مصرف صحیح  و صرف جویی را نه تنها هدف بلکه وظیفه خود بداند.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/20384