یادداشت / مریم نادری

نقش سواد رسانه‌ای در کاهش قاچاق کالا

نقش سواد رسانه‌ای در کاهش قاچاق کالا

اقتصاد پنهان- یکی از راه‌هایی که قاچاقچیان کالا به وسیله آن بازار کالاهای غیرقانونی خود را رونق می‌بخشند فضای مجازی است. فضای مجازی همانند صحنه یک بیابان بی‌کران است که عدم مدیریت و برنامه‌ریزی در استفاده از آن منجر به غرق شدن افراد در این فضا می‌شود.

چهارشنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۷0 کامنتچاپ مطلب

به گزارش اقتصاد پنهان، یکی از راه‌هایی که قاچاقچیان کالا به وسیله آن بازار کالاهای غیرقانونی خود را رونق می‌بخشند فضای مجازی است. فضای مجازی همانند صحنه یک بیابان بی‌کران است که عدم مدیریت و برنامه‌ریزی در استفاده از آن منجر به غرق شدن افراد در این فضا می‌شود.
موثرترین راه برای کاهش تقاضای ناشی از عرضه کالاها از طریق فضای مجازی و در مجموع رسانه‌ها، ارتقای سطح سواد رسانه‌ای است. سواد رسانه‌ای، مهارتی است که لازم است نوجوانان و جوانان درکناراستفاده از رسانه‌ها و به خصوص اینترنت به عنوان یک رسانه تعاملی، به آن مجهز شوند. استفاده از رسانه‌ها بدون داشتن سواد رسانه‌ای، می‌تواند با اثرات نامطلوبی همراه باشد. به ویژه آنکه با فاصله اطلاعاتی و مهارتی بین جوانان با والدین از یکسو و تنوع و تخصصی شدن رسانه‌های جدید، لزوم ارتقای مهارت‌های سواد رسانه‌ای دو چندان می‌شود. سواد رسانه‌ای می‌تواند همچون یک ناظر هوشمند و درونی شده، رژیم مصرف رسانه‌ای جوانان را تنظیم کند سهم سواد رسانه‌ای در فرهنگ ما بسیار اندک است و این امر موجب نگرانی شده است؛ زیرا ما در یک محیط رسانه‌ای زندگی می‌کنیم و باید تمامی اطلاعات عملکردی جامعه را بدانیم. روند رو به گسترش دسترسی جوانان به فناوری‌های نوین اطلاع‌رسانی در سال‌های اخیر، نقش و اهمیت فراوان این فناوری را میان جوانان و حتی توسعه کشور نشان می‌دهد.
امروزه کودکان، نوجوانان و جوانان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دانایی و اطلاعات و بیشترین مصرف کنندگان آن هستند؛ دسترسی به فناوری اطلاعات، مهمترین بستر برخورداری از دانایی به شمار می‌رود. استفاده از اینترنت مانند ورود به یک بزرگراه است. هر فرد با کمترین هزینه می‌تواند به این بزرگراه وارد شود؛ بخشی از کاربران پیش از ورود به بزرگراه، مقصد خود را تعیین می‌کنند و نیاز مشخصی دارند و با برطرف شدن آن نیاز، از بزرگراه خارج می شوند، اما دسته دیگر بی آنکه مقصد خاصی داشته باشند، به اینترنت مراجعه می‌کنند تا با فرار از خود، ناکامی‌های خود را فراموش کنند؛ از این رو با استفاده بیشتر از اینترنت، رابطه آنها با اطرافیانشان به تدریج کم می‌شود و با کاهش این روابط، بیشتر به اینترنت پناه می‌برند. سرعت تغییر و پیشرفت صنعت فرهنگی در جامعه ما سریع تر از فرهنگ استفاده از صنایع فرهنگی است؛ افراد در مدت زمان اندکی می‌توانند به فضای مجازی دسترسی یابند اما فراگیری فرهنگ صحیح استفاده از این فضا سال‌ها طول می‌کشد. معمولا وقتی تاثیرات نامناسب انواع رسانه‌ها مانند برنامه‌های رسانه‌ای غیرمجاز، بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های ماهواره‌ای برون مرزی ، استفاده نابجا ازاینترنت و... بر جوانان به صورت افت تحصیلی، مشکلات اخلاقی و رفتاری و آسیب‌های اجتماعی آشکارمی‌شود، به راه‌های درمانی اندیشیده می‌شود. درحالی که بهتر است این گروه را به ابزار نیرومندتری به نام سواد رسانه‌ای مجهز سازیم تا خود به کمک والدین و سایر منابع مفید، فعالانه دست به گزینشگری وپالایش بزنند و رژیم مصرف رسانه‌ای خود را تنظیم و کنترل کنند.

-   مدیریت بهره‌مندی از رسانه‌‌ها

موضوع سواد رسانه‌ای در ایران با تأخر زمانی نسبت به دیگر کشورهای جهان از قریب به 40 سال قبل با بحث رابطه رسانه با مخاطب و سهم رسانه در تربیت دانش آموزان به متون علمی کشور راه یافت. نیک‌بختانه در بهمن‌ماه 1394 بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش برای اولین بار در تاریخ نظام تعلیم و تربیت، درسی با عنوان تفکر و سواد رسانه‌ای به عناوین مصوب درسی افزوده ‌شد و دانش آموزان پایه دهم تمامی رشته‌های تحصیلی طی سال تحصیلی 96-95، امکان بهره‌مندی از کتاب درسی و دیگر اجزای بسته آموزشی آن را ‌یافتند. مأموریت اصلی این کتاب پرورش شایستگی‌های زیر در دانش‌آموزان است:
•  مدیریت بهره‌مندی از رسانه‌‌ها
• توانایی نقد و بررسی هوشمندانه پیام
• توانایی تولید موثّر پیام رسانه‌ای
تحقق مأموریت‌های فوق درگرو طراحی دقیق آموزشی جهت کسب انتظارات عملکردی خاص و مشترک این درس از سوی فراگیران قرار داشت. به همین دلیل گروه مؤلفان، محتوا را در چارچوب علم برنامه‌ریزی درسی انتخاب و سازمان‌دهی نموده و بر مبنای پنج سؤال کلیدی سواد رسانه‌ای بنا نهادند. از نکات اساسی و قابل‌توجه این کتاب رویکرد مسئله‌محور آن است که بر‌ این اساس، متربیان جهت آموختن مفاهیم اساسی برگزیده در موقعیت‌های مؤثر یادگیری قرار می‌گیرند. از مفاهیم اساسی موجود در کتاب درسی مزبور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- رسانه
- پیام
- بازنمایی
- فنون اقناع
- کلیشه
- مخاطب فعّال
- حقوق مخاطب
- سبک زندگی
- رژیم مصرف رسانه‌ای
- اخلاق رسانه‌ای
امید است با ادامه آموزش این کتاب در مدارس کشور و تسری فرهنگ سواد رسانه‌ای از طریق مدرسه به خانه و جامعه با بالا رفتن دانش و مهارت‌های مخاطبان کالاهای قاچاق شاهد فرهنگ‌سازی جهت کاهش تدریجی استقبال از کالاهای قاچاق در کشور و ادای دین نظام تعلیم و تربیت اسلامی به تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی شویم.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/18663