یادداشت / دکتر رباب رحمتی

استفاده از ظرفیت نخبگان در تولیدات داخلی

استفاده از ظرفیت نخبگان در تولیدات داخلی

اقتصاد پنهان- امروزه دستیابی به جایگاه بالای اقتصادی از جمله اساسی‌ترین دغدغه‌های جوامع است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای لازم برای دستیابی به چنین هدفی، خلاقیت و نوآوری است.

دوشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۷0 کامنتچاپ مطلب

به گزارش اقتصاد پنهان، امروزه دستیابی به جایگاه بالای اقتصادی از جمله اساسی‌ترین دغدغه‌های جوامع است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای لازم برای دستیابی به چنین هدفی، خلاقیت و نوآوری است. نوآوری با ارزشترین سرمایه در بازار رقابتی است. خلق ایده‌های ناب و نوآوری در محصولات و همچنین در نحوه‌ی ارائه‌ی آن به بازار، نقش مهمی را در رونق اقتصادی و بدست آوردن بازارهای داخلی و خارجی ایفا می‌کند.
نگاهی به بازارهای جهانی نشان می‌دهد که سهم عمده‌ی بازار در اختیار شرکت هایی است که خلاقیت را در اختیار گرفته و روز به روز در حال ارائه‌ی خدمات جدید, و متفاوتی به مشتریان خود هستند. صاحبان این شرکت‌ها با مطالعات گسترده، نیاز بازار را تشخیص داده و با در خدمت گرفتن افراد نخبه و خلاق به نیاز بازار پاسخ مطلوب می‌دهند. مدیران این شرکت ها دریافته اند که خلاقیت راهی برای بهبود عملکرد، قرار گرفتن و باقی ماندن در بازار رقابتی است. اما متاسفانه تولیدگنندگان کوچک و بزرگ داخلی ما نسبت به استفاده از افراد خلاق و توانمند در عرصه‌های مختلف تولید و پژوهش بازار بسیارکم توجه بوده و یا کلا بی‌توجه هستند. در بهترین شرایط فردی را استخدام می کنند که وظیفه ی تولید ایده های خلاق را به عهده بگیرد. اما در اکثر موارد تولید کنندگان داخلی چشم به تولیدات خارجی دوخته اند تا با کپی بسیار ضعیف از آن‌ها سهم ناچیزی از بازار را به خود اختصاص دهند.
از طرف دیگر هر ساله، هزاران ایده ی نو و اختراع توسط افراد خلاق ایرانی، در داخل و خارج از کشور ثبت می‌شوند که از میان هزاران ایده‌ی ثبت شده و ثبت نشده، تنها تعداد اندکی به تجاری‌سازی منجر می‌شوند و به بازارهای تولید و فروش راه می‌یابند.
عدم هماهنگی و وجود فاصله‌ی بین افراد خلاق و نخبه و تولیدکنندگان داخلی، موجب ناکامی هر دوگروه شده است. ایده‌پردازانی که ایده‌هایشان در حد ثبت باقی مانده و تولیدکنندگانی که به دلیل فقدان خلاقیت و نوآوری، سهم خود را از بازار داخلی به رقبای خارجی واگذار کرده اند.
سازمان‌ها و انجمن‌های مختلفی در سطح کشور با هدف حمایت از نخبگان و ایده های نو آن‌ها تشکیل شده و در حال فعالیت هستند اما متاسفانه اقدامات این سازمان‌ها در زمینه ی تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌ها چندان موفقیت آمیز نبوده است. دلایل مختلفی چون ظرفیت و امکانات محدود در این امر موثر هستند اما یکی از مشکلات عمده، فقدان ارتباط مناسب بین نخبگان با تولیدکنندگان است. ایجاد ارتباط بین صنایع و افراد متفکر و صاحب ایده امکان بروز خلاقیت را ممکن می سازد و همکاری این دو در کنار هم می‌تواند به جلب توجه مشریان داخلی و خارجی و در نتیجه رونق اقتصادی منجر شود.
لذا با توجه به ضرورت و اهمیت خلاقیت در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و موفقیت تولید کنندگان داخلی، مسئولین امر باید توجه داشته باشند که لازمه‌ی رسیدن به چنین دستاوردی ایجاد زمینه‌ی مناسب برای آشنایی و همکاری تولیدکنندگان و نخبگان در سطح وسیع است. همچنین تولید کنندگان داخلی نیز باید توجه داشته باشند که استفاده از ایده های نو و بکارگیری افراد خلاق در صنایع می تواند راهگشای آنان در رکود بازار باشد. این همکاری در دو زمینه قابل اجراست؛ در بخش اول، در تجاری سازی ایده های موجود و ثبت شده در بخش دوم استفاده از توانمندی‌های نوابغ در یافتن راه کارهای جدید برای حل مشکلات موجود تولیدکنندگان.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/18662