یادداشت/ دکتر حسن علی گرمابی

آموزش بزرگسالان رهیافتی برای مبارزه با قاچاق کالا

آموزش بزرگسالان رهیافتی برای مبارزه با قاچاق کالا

اقتصاد پنهان- هفتم دی ماه ۱۳۵۸ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر و این نهضت کار خویش را آغاز نمود.

چهارشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷0 کامنتچاپ مطلب

به گزارش اقتصاد پنهان، در آن زمان این نهضت بدنبال ایجاد سواد مهارت های سه گانه خواندن، نوشتن و حساب کردن در بزرگسالان جامعه بود و امام به خوبی دریافته بود که در توسعه جامعه علاوه بر آموزش کودکان و نوجوانان، آموزش بزرگسالان نیز نقشی بی بدیل دارد زیرا آموزش بزرگسالان اگر با اصول خاص خود انجام بگیرد به نوعی از تولید به مصرف است و بهره وری لازم می تواند به سهولت و در کمترین زمان اتفاق بیفتد. بزرگسالان بهتر از کودکان ضرورت دانستن و یادگیری را درک می کنند از این رو اگر یادگیری به حل مشکلات زندگی آنان کمک نماید و ارضای درونی را موجب شود نسبت به یادگیری بیشتر برانگیخته خواهند شد.
حال که قریب به سی و هشت سال از تشکیل نهضت سواد آموزی می گذرد کودکان، نوجوانان و جوانان آن زمان امروزه در بزرگسالی به سر می برند و اکثر قریب به اتفاق آنان مهارت های سه گانه خواندن، نوشتن و حساب کردن را کسب کرده اند اما امروزه سواد دیگر معطوف و محدود به آن مهارت های سه گانه نیست و عوامل و مهارت های دیگری در سواد مدنظر قرار می گیرند و سواد اضلاع دیگری پیدا کرده است مانند سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد تربیتی، سواد رایانه. لذا امروزه داشتن سواد خواندن، و نوشتن یا حتی اخذ مدرک دانشگاهی دال بر باسواد بودن فرد نیست و ایجاد سواد های مختلف که ذکر شد امروزه الزام و نیازی برای جامعه محسوب می گردد. به عبارت دیگر تداوم فرمان امام که ایران را به صورت مدرسه ای در آورید و در شبانه روز به سواد آموزی بپردازید امر ضروری به نظر می رسد تا بتوان در تحقق سواد های مورد نیاز جامعه امروزی گام برداشت.
مبارزه با کالای قاچاق و مصرف کالاهای داخلی یا خارجی وارد شده از مبادی رسمی می تواند در زمره سواد عاطفی، سواد ارتباطی و سواد مالی قرار گیرد. با عنایت به اینکه انتخاب کالاهای مصرفی امروزه بیشتر توسط بزرگسالان اتفاق می افتد اگر بتوان نگرش مطلوب را در بزرگسالان نسبت به مصرف کالاهای داخلی ایجاد کرد می توان حتی امیدوار بود کودکان و نوجوانان نیز بدین سمت گرایش پیدا کنند زیرا بارها شنیده ایم عمل بزرگسالان به عنوان یک مربی بیش از گفتار آنان تأثیرگذار است اگر در مدارس و رسانه های عمومی بیشترین آموزش ها در راستای مصرف کالاهای داخلی صورت پذیرد اما بزرگسالان همچنان به مصرف کالاهای قاچاق روی بیاورند در وجود کودکان و نوجوانان آنچه را در واقعیت به چشم می بینند بیش از آنکه می شنوند و آموزش می بینند نهادیه خواهد شد. لذا پیشنهادات زیر جهت بهره گیری از ظرفیت های آموزش بزرگسالان ارائه می گردد.
1- تعریف ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و عدم مصرف کالاهای قاچاق به عنوان یکی از اهداف نهضت سواد آموزی
2- تبیین آثار مصرف کالاهای داخلی و کالاهای وارداتی رسمی در کلاس های سوادآموزی
3- پرداختن به آموزش آثار مصرف کالاهای قاچاق و کالاهای داخلی و وارداتی رسمی در کلاس های آموزش خانواده
4- تولید محتوای الکترونیکی مناسب و توزیع آن بین بزرگسالان در فضاهای مجازی

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/17571