یادداشت/ مسعود محمدخانی

تبلیغات اثر بخش و پدیده قاچاق کالا و ارز

تبلیغات اثر بخش و پدیده قاچاق کالا و ارز

اقتصاد پنهان- همچنانکه تبلیغ موثر و اثر بخش در فروش و ایجاد نیاز کاذب در یک محصول بسیار موثر است آگهی بخشی و افزایش اطلاعات عمومی و بازدارندگی مردم در این فرایند بسیار پر رنگ تر عمل می نماید.

شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷0 کامنتچاپ مطلب

به گزارش اقتصاد پنهان، در یک تقسیم بندی کلی از کالاهای قاچاق در ایران می توان اذعان نمود که  سهم زیادی از کالاهای قاچاق از طریق رسانه های رسمی در ایران مورد تبلیغ  رسانه ای قرار می گیرند و تنها تعداد اندکی از آنها در ایران دارای فعالیت رسمی نبوده و برای آنها تبلیغ رسمی صورت نمی پذیرد.
پس برای شناسایی و درک اهمیت این پدیده می توان به اهمیت موضوع تبلیغات اثر بخش  بیشتر توجه نمود. ایا امکان محدود نمودن کمپین های  تبلیغاتی ،کمپانی های بزرگ مثال سامسونگ، سونی ، پاناسونیک ، بوش ، اپل و  ... را  که با ابزار های متفاوت و کانال های متنوع در حال تبلیغ محصولات خویش هستند را وجود دارد.پاسخ صریح و بی پرده این سوال خیر است. چرا که در دنیای امروز دامنه نفوذ تبلیغات به افراد رسیده است و اصطلاح بازاریابی فرد به فرد از شعار به واقعیت تبدیل شده است.بعلاوه ابزارها و تکنولوژی های جدید با استفاده از تحقیقات پیمایشی شناخت از افراد، فرهنگ ها و نیاز های آنان را به شدت بالا برده است. مبادله میلیارد دلاری تحلیل محتوای دیتابیس های الکترونیکی که دامنه نفوذ بالای در جامعه دارند یکی از مهمترین ابزار ها و الزامات کمپین های تبلیغاتی است.تحلیل اطلاعات الکترونیکی ، رفتاری و اجتماعی مردم به منظور انطباق با خواسته های مشتریان و یا حداقل استتار در لوای نیاز های مشتریان از رایج ترین فعالیت های تحقیقاتی شرکت های بزرگ است.بی شک در این نبرد تجاری یکی از الزام های نایل شده به  موفقیت، شناخت مناسب ابزارهای مورد استفاده آنان و در مرحله دوم پاسخ و انتخاب استراتژی مناسب می باشد.
از طرف دیگر یکی از دلایل رغبت و تقاضا برای این  کالاها و توالی و تکرار تبلیغات آنها و به طبع ایجاد اطمینان نسبی برای خریداران آنها می باشد . به همین دلیل و با توجه به اختلاف قیمت  این کالاها از مبادی رسمی و ورود غیر قانونی آنها تقاضا برای جذب و درخواست آنها از طرف مشتریان زیاد خواهد بود. یکی دیگر از استراتژی های فروش  تقسیم بندی کالاها به کالاهای لوکس و کالاهای عمومی و کالاهای بنجل می باشد اگر چه این تقسیم بندی بر فرایند قیمت گذاری و مصرف کنندگان آنها بسیار اثر گذار است اما  با نگاهی به میزان واردات کالاهای قاچاق می توان دریافت که درصد قابل توجه ای از کالاهای که از مبادی غیر رسمی وارد می شوند دارای ماهیت کالاهای لوکس می باشند . این کالاها با توجه به ماهیت خویش به اندازه چندین برابر کالاهای معمولی باعث خروج ارز و درآمد های ارزی به خارج از کشور می باشد.و به واسطه لوکس بود و قیمت بالای کالا این شبه را که این کالا ممکن است فاقد استانداردهای سلامتی و ارگونومی باشد را تحت تاثیر قرار می دهد.

با توجه به موضوعات و مطالب عنوان شده سوال این است که از تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی  چگونه می توان به بهترین شکل ممکن در جلوگیری از قاچاق استفاده نمود؟
• درک نیاز های مصرف کنندگان و طبقه بندی درست آنها با  استفاده از تحقیقات پیمایشی و تحلیل محتوا
• معرفی و تبلیغ مناسب کالاهای وطنی  در طیف های گوناگون و متنوع برای سلیقه های متفاوت (پرهیز از ارایه کالاهای با قیمت و شرایط یکسان برای همه)
• حمایت ازتولید  محصولات باکیفیت داخلی و پرهیز از نگاه طیفی و یکسان به همه محصولات
• استفاده از بستر های الکترونیکی برای  تشویق مصرف کالای داخلی  و تقویت صنایع داخلی در مناطق مرزی
• ایجاد اشتغال برای جوانان در مناطق مرزی و مستعد برای قاچاق

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/17569