کمیسیون استان سمنان در یک نگاه

کمیسیون استان سمنان در یک نگاه

کمیسیون‌ برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ سمنان

دوشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۷0 کامنتچاپ مطلب

به‌موجب تبصره ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تمام استان‌های سراسر کشور کمیسیونی زیر نظر ستاد تحت عنوان برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل می‌شود.

کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور بر اساس شاخص‌هایی نظیر موقعیت جغرافیایی استان، جمعیت، تعداد شهرستان‌ها، میزان آلودگی به قاچاق، نوع کالاهای قاچاق، محل دپو یا توزیع یا مصرف و یا ترانزیت کالاهای قاچاق، تعداد ایست و بازرسی‌ها، پاسگاه‌ها و گلوگاه‌ها، محورهای مواصلاتی و ترانزیتی استان، ظرفیت‌های اقتصادی استان، میزان فعالیت‌های اقتصادی، وضعیت اشتغال و... در سه سطح طبقه‌بندی شده‌اند.

بر اساس شاخص‌های مذکور استان سمنان در ردیف استان‌های سطح 3 قرار گرفته است.

مسؤولان کمیسیون استان
استاندار و رئیس کمیسیون: علیرضا آشناگر
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و جانشین رئیس کمیسیون: حبیب‌اله خجسته‌پور
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری و دبیر کمیسیون: حسن اسلامی‌راد
جانشین دبیر و مسؤول دبیرخانه کمیسیون: سیدعلیرضا هاشمی


وضعیت جغرافیایی استان
استان سمنان بین 51 درجه و 50 دقیقه تا 57 درجه و 3 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 34 درجه و 14 دقیقه تا 37 درجه و 19 دقیقه عرض شمالی از مبداً استوا قرار گرفته است. این استان در مرکز نیمه شمالی کشور و در دامنه های جنوبی رشته کوه های مرتفع البرز قرار دارد و علی رغم اینکه بخش عظیمی از وسعت آن را کویر و بیابان تشکیل می دهد لیکن سراسر شمال غربی تا شمال شرقی آن کوه‌های مرتفعی دارد که به تدریج از شمال به جنوب از ارتفاع آنها کاسته و نهایتا به دشت کویر ختم می شود. این استان به علت همجواری با کویر مرکزی ایران و دامنه جنوبی البرز دارای تنوع آب و هوایی زیاد بوده و از تنوع اقلیمی متنوع شامل مناطق کویری ، جنگلی ، پارکهای مصنوعی و فضای سبز و باغات برخوردار و اقلیم های متنوع گرم و خشک، خشک و نیمه خشک گرم، خشک و نیمه خشک سرد، اقلیم کوهستانی و ناحیه متاثر از اقلیم خزری را شامل می شود.

استان های هم جوار
استان سمنان در مسیر ترانزیت شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب قرار گرفته و با هشت استان ایران هم‌جوار است و از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندارن، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از مشرق به استان خراسان رضوی و از مغرب به استان‌های تهران و قم محدود است و مرکز آن شهر سمنان است.

هم‌جواری استان سمنان با استان‌های خراسان رضوی و تهران موجب شده 660کیلومتر از راه ارتباطی این دو استان(جاده تهران-مشهد) از استان سمنان عبور کرده و همچنین بخش اعظم جاده حرم به حرم (حرم امام رضا علیه‌السلام به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام) از این استان می‌گذرد و استان میزبان خیل عظیمی از زائران حرم مطهر رضوی می باشد. ضمن اینکه جاده‌های ارتباطی بین استانهای شمالی (خراسان شمالی,گلستان و مازندران) و استان‌های مرکزی (یزد و اصفهان) از این استان عبور می‌کند که با عنایت به موقعیت ویژه استان و همجواری با استان‌های پرجمعیتی که از بزرگترین بازارهای عرضه کالا هستند، بعنوان کریدوری برای انتقال کالا محسوب می‌‌شود و این امر سبب شده است بسیاری از محموله های قاچاق برای بازارهای عمده عرضه مانند تهران، مشهد و یا سایر شهرهای بزرگ همسایه از این استان عبور کنند، در نتیجه اکثر کالاهای مکشوفه قاچاق از خودروهای عبوری و محورهای مواصلاتی استان بدست می‌آید.

تقسیمات استان طبق آخرین تقسیمات کشوری
استان سمنان 97487 کیلومتر مربع مساحت دارد که 5,9 درصد مساحت کل کشور را شامل و از نظر مساحت هفتمین استان پهناور ایران است. استان سمنان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای 8 شهرستان به نام‌های گرمسار، آرادان، سرخه، سمنان،  مهدیشهر، دامغان، شاهرود و میامی می باشد. همچنین این استان دارای 15 بخش، 20 شهر و 31 دهستان است.

نام شهرستانمساحت (کیلومتر مربع)
گرمسار 5182
آرادان 4329
سرخه 9222
سمنان 11107
مهدیشهر 1943
دامغان 14023
شاهرود 43405
میامی 8356
 

جمعیت استان و تفکیک شهرستان‌ها
جمعیت استان طبق آخرین سالنامه آماری منتشر شده در سال 1395، بالغ بر 702,360  نفر بوده است که از این تعداد 560,502 نفر در مناطق شهری و 141,858 نفر در مناطق روستایی ساکن می باشند و تراکم نسبی جمعیت در همین سال 7.2 نفر در هر کیلومتر مربع است. بر همین اساس جمعیت شهرستان های این استان بشرح ذیل است:     

نام شهرستان جمعیت (نفر) مناطق شهریمناطق روستایی
گرمسار 77421 62190 15231
آرادان 13884 7449 6435
سرخه 15523 9951 5572
سمنان 196521 185129 11392
مهدیشهر 47475 41673 5802
دامغان 94190 72925 21265
شاهرود 218628 176619 42009
میامی 38718 4566 34152
 
 

ظرفیت‌های اقتصادی استان در صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، گردشگری و خدماتی

صنعت:

  • وجود تعداد 11 شهرک صنعتی مصوب و 15 ناحیه صنعتی
  • رتبه اول کشور از نظر نسبت دانشجو به جمعیت و رتبه دوم از نظر نسبت جمعیت باسواد
  • امکان استفاده از قانون معافیت 10 ساله صنایع انتقالی از تهران بزرگ به استان
  • وجود امکانات زیربنایی در شهرکها و نواحی صنعتی در محدوده‌ی شعاع 120 کیلومتری بعنوان یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری
  • وجود 1880 واحد تولیدی و صنعتی فعال در استان
  • تصویب احداث آزمایشگاه منطقه ای قطعات خودرو با مشارکت دانشگاه آزاد سمنان
  • تصویب و ایجاد 3 منطقه ویژه تجاری اقتصادی در شهرستانهای گرمسار، سمنان و دامغان
  • وجود حدود 63 واحد تولید قطعات وابسته به خودرو با اشتغال حدود 6000  نفر که حدود 13% قطعات مورد نیاز خودروی کشور تامین میشود
  • وجود 7 واحد خودروسازی در استان

معادن:

  • یکی از سه استان برتر کشور در تولید سنگ ذغال سنگ
  • رتبه اول از نظر وجود تولید سنگ گچ و نمک و سلستین و ژئولیت
  • رتبه دوم در تولید سولفات سدیم ، ذغال‌سنگ و کرومیت
  • وجود 42 ماده معدنی از 71 نوع ماده ی معدنی شناخته شده در کشور
  • پراکندگی و تنوع مواد معدنی به گونه ای که استان دارای بیش از 2،5 میلیارد تن ذخیره ی زمین شناسی و وجود بیش از 350 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی می باشد.
  • بهره برداری از 33 نوع ماده معدنی استان و تولید سالیانه بالغ بر 14 میلیون تن مواد معدنی
  • تامین 50 درصد نمک، 40 درصد گچ، و 85درصد زئولیت و حدود 100درصد سلستین و 35درصد سولفات سدیم و 20درصد کرومیت کشور
  • فعالیت 520 واحد معدنی فعال در استان
  • دارای رتبه 6 کل کشور از لحاظ تعدا پرسنل شاغل در معادن ، با حدود 8/3درصد اشتغال معادن
  • دارای رتبه 7 کشور از لحاظ میزان استخراج با حدود 5درصد استخراج
  • قابلیت در توسعه صنایع سفال، سرامیک و سایر فرآورده های معدنی

کشاورزی و دامپروری:

  • وجود اقلیم متنوع و مناسب جهت کشت انواع محصولات زراعی و باغی در 193000 هکتار از اراضی استان
  • وجود بیش از 2000 دانش آموخته بخش کشاورزی بعنوان منابع انسانی خبره بخش کشاورزی
  • وجود بیش از43000 بهره برداران در بخش کشاورزی
  • وجود 2 مرکز تحقیقات، 7 مرکز آموزشی و 7 ایستگاه پژوهشی در بخش کشاورزی استان
  • فراهم بودن زیرساختهای لازم برای توسعه فعالیتهای دامی در 11 مجتمع تولیدی دامی
  • وجود 3639 واحد صنعتی و سنتی دارای پروانه ( دام سبک و سنگین )
  • وجود 399 واحد مرغ گوشتی صنعتی و 38 واحد پرورش مرغ تخم گذار

گردشگری:

  • ثبت ملی بیش از 709 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی استان 
  • مکان یابی و شناسایی 32 منطقه نمونه گردشگری و 40 روستای هدف گردشگری
  • وجود مناطق توریستی جنگل ابر، منطقه حفاظت شده پرور، پارک بزرگ توران، چشمه علی دامغان، دشت شقایق کالپوش، قصر بهرام، چشمه های آب معدنی، کاروانسراهای تاریخی متعدد، برج طغرل، گنبد چهل دختر،  آرامگاه بزرگانی چون ابوالحسن خراقانی، بایزید بسطامی، علاءالدوله سمنانی، محمود مزدقانی و غیره
  • وجود زمینه های لازم در خصوص گسترش صنایع دستی و روستائی و وجود نواحی صنعتی مناسب
  • وجود روستاهای متعدد هدف گردشگری از جمله چاشم، ملاده، نردین، قلعه بالا، زمان آباد، امیریه و غیره و برگزاری جشنواره های مختلف گردشگردی در آنها به صورت همه ساله
  • مطالعه و تامین برخی از زیرساختهای مناطق دارای سرمایه گذار و بعضا بدون سرمایه گذار از جمله : جنگل ابر،  سد شهید شاهچراغی، غاردربند، آبگرم، بنه کوه، پیغمبران و غیره
  • برگزاری فراخوانهای متعدد جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در 32 منطقه نمونه گردشگری از طریق روزنامه های کثیرالانتشار استان

 

نیروی کار شاغل در بخش های مختلف
از 175000 نفر نیروی شاغل در استان تقریبا  65000 نفر معادل با 37 درصد از کل نیروهای شاغل استان در بخش صنعت و معدن (61000  نفر در صنعت و 4000  نفر در معدن ) اشتغال دارند و 110000 نفر مابقی در بخش‌های کشاورزی ( 24000 نفر ) و خدمات   (86000 نفر) مشغول به کار هستند.

بیشترین اشتغال به کار در شهرستان های سمنان، گرمسار و مهدیشهر اعلام شده است و از سویی بیشترین درصد نرخ بیکاری نیز به شهرستان های شاهرود و دامغان (شرق استان) اختصاص دارد. شایان ذکر است نرخ بیکاری استان در سال 1392، 11 درصد بوده است که با سیر نزولی این نرخ در تابستان  1397 برابر اعلام مرکز آمار ایران 7.01 % است. این در حالی است که درصد بیکاری کشور در مدت مشابه ، 11.07 %  بوده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان 1396 برابر با 39.6 % است.

ایست و بازرسی‌ها
167 نقطه در محورهای مواصلاتی استان با تایید شورای تامین استان وهماهنگی های مقامات قضایی بعنوان ایست و کنترلهای موقت جهت مقابله با جرائم از جمله مبارزه با قاچاق پیش بینی شده است که تنها ایست و بازرسی مصوب استان، ایستگاه شهید نوری در محور میامی به شاهرود است که محور خراسان به تهران و گلستان را کنترل نموده و حدود یک سوم کل کشفیات استان در این ایستگاه صورت می گیرد. همچنین در محور جندق-معلمان با تصویب شورای تامین استان، ایستگاه ایست و بازرسی موقت دایر است.

شایان ذکر است طول کل جاده های استان 37470کیلومتر اعم از جاده اصلی، فرعی و روستایی است که راه‌های اصلی و پرتردد این استان عبارتند از:

  • از غرب به شرق تهران به خراسان و بلعکس حدود 1300کیلومتر
  • از جنوب به شمال استان چهار جاده  سمنان به فیروزکوه ، سمنان و دامغان به کیاسر ، شاهرود به آزادشهر، شاهرود به گرگان (توسکستان)
  • از شمال به جنوب استان جاده جندق به معلمان میباشد.
  • اتوبان قم گرمسار و بلعکس به طول تقریبی 320 کیلومتر که بخش اعظمی از تردد های غرب کشور و استانهای مرکزی را به این استان متصل میکند.

از این رو مهمترین نقاط استان که نیاز به احداث ایست و کنترل دائمی جهت کنترل ورودی و خروجی استان در آن محسوس می‌باشد: محور جندق- معلمان که از جنوب به شمال و بلعکس را متصل نموده و محور قم-گرمسار و بلعکس که استانهای غربی و مرکزی را به این استان متصل می‌نمایند.

 

گمرکات
در استان سمنان  3 گمرک در شهرستان های سمنان، شاهرود و گرمسار موجود است که گمرکات شهرستان‌های شاهرود و گرمسار تنها در بخش صادرات فعالیت دارند و مباحث صادرات، واردات، ورود موقت، ترانزیت و غیره در مجموعه اداره کل استان انجام می‌شود.

شایان ذکر است استان کالاهای دارای مزیت صادراتی بالفعل (عمده محصولات صادراتی) استان شامل مواد شوینده و بهداشتی، سرب، سیمان، گریس، لوله و پروفیل، کاشی و سرامیک، آسفالت، سیم و کابل،  مس، اندودهای بنایی، خودرو و قطعات آن بوده و همچنین کالاهای دارای مزیت صادراتی بالقوه در استان شامل گچ، نمک و سلستین، پسته دامغان، سایر محصولات کشاورزی باغی و زراعی، صنایع دستی( سفال، قالی و قالیچه و ...) است.

همچنین با بین المللی شدن فرودگاه شاهرود، امکان صادرات از این طریق نیز فراهم گردیده است.

 

اقتصاد پنهان در استان

  • وضعیت مبارزه با قاچاق کالا

حسب برنامه های ابلاغی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برنامه ها و اقدامات کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با رویکرد پیشگیرانه، کنترلی و مقابله ای و با اولویت قرار دادن فعالیتهای پیشگیرانه و انجام امورات فرهنگی و تبلیغی و اطلاع رسانی نسبت به بیان فواید و آثار مثبت استفاده از کالاهای ایرانی و تبیین مضرات و خسارتهای کالاهای قاچاق در ابعاد مختلف می باشد. با عنایت به موقعیت استان برخورد با قاچاقچیان عمده و کلان از جمله اقدامات مهم مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان می باشد. کمیسیون استان با داشتن کارگروه های تخصصی تلاش دارد تا ضمن افزایش قبح استفاده از کالاهای قاچاق و افزایش ریسک آن یک حرکت عمومی در استفاده بیشتر مردم از کالاهای ایرانی و کاهش مصرف نسبت به کالاهای خارجی خاصه کالاهای قاچاق بعمل آورد و بحمداله تا کنون توانسته است مجامع و اتحادیه های امور صنفی و تشکلهای مردم نهاد ، جوانان متعهد و فکور را در نیل به اهداف مذکور به مشارکت بگیرد.  دبیرخانه کمیسیون استان با برنامه ریزی در جهت هم افزایی و ایفای نقش موثر در پیشگیری و کنترل و مقابله چند لایه و فراگیر در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین با عنایت به فرمایشات و توصیه‌های  مقام معظم رهبری، مصوبات دولت و برنامه های ابلاغی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر برگزاری جلسات بصورت مستمر اقدام به فعالیتهای گوناگونی در زمینه مبارزه با قاچاق و فرهنگسازی در این حوزه نموده است.

از مهمترین اقدامات کمیسیون استان در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز می توان به کنترل مستمر محورهای مواصلاتی به صورت رندمی، تمرکز بر مبارزه با باندهای سازمان یافته قاچاق، ارتقاء دانش و افزایش اطلاعات تخصصی عوامل مبارزه کننده با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، افزایش نظارتهای سیستمی، افزایش اشرافیت اطلاعاتی بر فعالیتهای مرتبط و تسریع در انجام عملیات‌ها در راستای مقابله با قاچاق ، اجرای گشتهای مشترک سطح عرضه، نگاه پیشگیرانه به مبارزه با قاچاق و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی، افزایش اقدامات فرهنگی و تبلیغی، فعالسازی شهرستان ها، انجام اقدامات بمنظور افزایش کیفیت تولیدات استانی و داخلی، ایجاد بازارچه‌های عرضه محصولات تولیدی واحدهای کوچک ایرانی و بومی در مبادی ورودی شهرستانها، ارائه آسیب شناسی و پیشنهاد‌های کمی و کیفی در راستای بهبود کارایی و اثر بخشی مبارزه با قاچاق به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  مبارزه با قاچاق در فضای مجازی و شناسائی فروشگاه‌های اینترنتی و واحدهای عرضه غیرحضوری کالا در سطح استان اشاره کرد. بطوریکه ارزش ریالی کل کالاهای مکشوفه قاچاق در استان، افزایش 10 برابری؛ تعداد پرونده های بالای 100 میلیون تومان، افزایش 163 درصدی و میزان تولیدات در صداوسیمای مرکز سمنان با افزایش 2.5 برابری روبرو بوده است.

همچنین در زمینه کشفیات در 6 ماهه سال جاری اقلامی از قبیل مشروبات الکلی دست ساز، مواد محترقه، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارو، سلاح، لوازم خانگی، منسوجات، لوزام یدکی و فرآورده های نفتی افزایش کشف و دراقلامی از قبیل مشروبات خارجی، تجهیزات ماهواره، اقلام ضد فرهنگی، وسایل نقلیه، تجهیزات رایانه ای، کالای دخانی، دام و احشام، تجهیزات پزشکی، کود شیمیایی، میراث‌فرهنگی و مواد خوراکی شاهد کاهش کشفیات می باشیم که با توجه به برآورد اطلاعاتی علت این امر با تشدید اقدامات کنترلی در مرزها و برقراری تورهای ایست و بازرسی به صورت هدفمند می باشد.

  • چالش‌ها و فرصت‌ها

تنها ایست و بازرسی مصوب استان ایستگاه شهید نوری در محور میامی به شاهرود که محور خراسان به تهران و گلستان را کنترل می‌نماید  و حدود یک سوم کل کشفیات استان در این ایستگاه صورت می گیرد که دارای مشکلات فراوانی است و علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته تا کنون برطرف نشده و نیازمند بودجه ای برای هزینه های مربوطه برای افزایش اثرگذاری آن است.

  • با عنایت به اینکه با تصویب شورای تامین استان در محور جندق-معلمان ایستگاه ایست و بازرسی موقت دایر می‌باشد، نیاز به احداث ایست و کنترل دائمی جهت کنترل ورودی و خروجی استان در آن محسوس است.
  • عدم وجود پست سازمانی تخصصی و مرتبط در دستگاه‌های اجرایی ذیربط که با توجه به اهمیت موضوع مبارزه با قاچاق کالا و تأثیرات مخرب آن بر جنبه های مختلف اقتصاد، فرهنگ، امنیت، اجتماعی و تخصصی شدن امر مبارزه با این پدیده شوم، این امر لازم بنظر می رسد.
  • عدم وجود آزمایشگاه‌‌ تخصصی تشخیص فرآورده های نفتی در استان که موجب زمان‌بر بودن و طولانی نمودن روند کار می‌گردد.
  • عدم رعایت اصول ایمنی و ضوابط HSE در برخی از واحدهای تولید کننده مشتقات فرآورده های نفتی بویژه واحدهایی که از فرآورده ها و مواد اشتعال زا و خطرناک استفاده می نمایند، که مشکلاتی را در مراحل و نحوه بازدیدها و بررسی‌عملکردها وغیره فراهم می‌آورد.
  • عدم تخصیص ردیف اعتباری به دستگاه‌های کاشف و گمرک سبب گردیده است ارزشگذاری و انطباق کالاهای مکشوفه که نیاز به ارسال به آزمایشگاه و تعیین مشخصات و ویژگی های فنی دارد، با مشکل مواجه شود و به طبع آن پرونده در مراجع رسیدگی کننده و گمرک با بلاتکلیفی مواجه می شود.
  • در پرونده های سوختی، تعزیرات حکومتی به این دلیل که مبدا و مقصد محموله داخل کشور می باشد آن را عرضه خارج از شبکه تلقی می کند در حالی که امروزه یکی از شیوه های قاچاق، شگرد محل به محل یا شهر به شهر است.

 

ارتباط با کمیسیون

نشانی: سمنان، بلوار بسیج، استانداری سمنان
تلفکس: 33444604-023
پستالکترونیک:  semnan@epe.ir
موقعیت مکانی

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/18646