یادداشت / دکتر سارا شاکری

دلایل گرایش مصرف کننده به کالای قاچاق

دلایل گرایش مصرف کننده به کالای قاچاق

اقتصاد پنهان- عوامل قاچاق با هدف کسب سود بیشتر از تجارت رسمی به عرضه کالاها از مسیر غیررسمی مبادرت می ورزند. بنابراین، پدیده قاچاق کالا زمانی بروز یا گسترش می یابد که تقاضا برای آن کالاها در بازارهای داخلی و خارجی موجود باشد.

يکشنبه، ۰۲ دی ۱۳۹۷0 کامنتچاپ مطلب

به گزارش اقتصاد پنهان، مطلوبیت کالاهای خارجی برای مصرف کننده از علل و عوامل متعددی سرچشمه می گیرد که با شناسایی و بررسی دقیق آنها می توان سیر صعودی تقاضا برای اینگونه کالاها را کاهش داد و با آثار سوء اقتصادی آنها مبارزه جدی کرد. اگر علل و عوامل ایجاد کننده ی تقاضا برای کالاهای قاچاق به درستی شناسایی، ارزیابی و تحلیل نشود، مبارزه با عوامل قاچاق حتی با صرف هزینه های هنگفت ثمری نخواهد داشت و اشتیاق مصرف اینگونه کالاها همواره انگیزه برای یافتن راه های تازه عرضه غیرقانونی کالاهای قاچاق را در قاچاقچیان تقویت می کند. بررسی ها در مورد علل اشتیاق به استفاده از کالاهای قاچاق آشکار می کند که مطلوبیت نسبی این کالاها تحت تاثیر عوامل گوناگونی است.
انسان موجودی تنوع طلب و زیبایی دوست است و معمولا به شکل و ظاهر اشیا توجه می کند. هر اندازه که طراحی و رنگ آمیزی کالا توجه بیشتری را جلب کند، تقاضا برای آن بیشتر می شود. به همین علت است که شرکت های بزرگ چندملیتی و فراملیتی در عصر تولید انبوه کالا همواره به نوآوری و ابتکار در طراحی صنعتی توجه دارند و علاوه بر عرضه کالاهای جدید، در تغییر و اصلاح شکل کالاها با اهداف گوناگون کوشیده اند. تولیدکنندگان کالاها همواره به شکل ظاهری تولیدات و سلایق مصرف کنندگان توجه دارند و می کوشند که نظر مشتری را جلب کنند.
بررسی شکل ظاهری، رنگ آمیزی و بطور کلی طراحی محصولات و کالاهای تولید شده در ایران حاکی از آن است که شرکت های تولید کننده در ایران تلاش درخور توجهی به این مطلب نکرده اند و بخش طراحی صنعتی تحرک و پیشرفت چشمگیری نداشته است. برای بسیاری از مصرف کنندگان کیفیت کالا اهمیت بسزایی دارد. اگر کالاهای خارجی بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و با قیمت ارزان تر به بازار داخلی عرضه شود، مصرف کننده برای خرید کالاهای مرغوب به خرید اینگونه کالاها روی می آورد. البته بررسی کالاهای قاچاق وارداتی به ایران تا حدودی معلوم کرده است که این کالاها خدمات پس از فروش ندارند و چه بسا مصرف کننده داخلی بر اثر ناآگاهی یا بی توجهی به این مسائل در خرید اینگونه کالاها متضرر شود. با این حال، بحث کیفیت کالا جایگاه ویژه ای دارد و مصرف کننده برای تهیه کالای خوب و با کیفیت حتی حاضر است مبالغ بیشتری در مقایسه با تولیدات مشابه داخلی بپردازد.
از جمله عوامل رونق دهنده قاچاق کالاهای خارجی می توان به نازل بودن کیفیت محصولات تولید داخل و بالا بودن قیمت آن در مقایسه با محصولات مشابه خارجی، بی توجهی به نیاز کیفی و کمی مصرف کنندگان و بکارگیری مواد اولیه نامرغوب و نازل بودن استانداردهای ساخت در برخی از کالاهای داخلی اشاره کرد. این ها همه موجب سلب اعتماد مردم از تولید داخلی شده و از جمله عوامل قاچاق کالاهای خارجی است.

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه:

epe.ir/News/17566