مهربانی با قاچاق، سرگرانی با یارمهربان!

اقتصاد پنهان-محسن قائمی نسب- یار مهربان را همه به یاد داریم، همو که دانا و خوش بیان بود، پندمان می داد فراوان ،با آن که بی زبان بود!

به گزارش اقتصاد پنهان، اقدام غیر اخلاقی گزینش و  تدوین بخش هایی از یک مسابقه تلویزیونی و پخش گسترده آن در فضای مجازی و شبکه های ارتباطی اجتماعی با هر هدفی خواه زیرسوال بردن صدا و سیما خواه طنز و.. عملی ناپسند و غیر قابل قبول است و انتشار آن نیز یقینا خالی از اشکال نیست! بویژه آن که این موضوع موجب تمسخر ملت با فرهنگ ایران توسط رسانه های بیگانه و معاند قرار گرفته است  اما صرف نظر از جنبه اخلاقی موضوع که بجای خود بسیار مهم است از کنار این واقعیت نمی توان به سادگی گذشت که ما با یارمهربان بی مهری کرده ایم! بگذاشته ایم هر آنچه باید برداشت !      برداشته ایم هرآنجه باید بگذاشت!  از گذشته دور کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید‌آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند. امروزه نیز حاصل از تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت بوسیله کتاب در دسترس همگان قرا رمی‌گیرد و کتاب خانه‌ها، کانون‌ها و همایش صاحب‌نظران و گلستان پرطراوت صاحبان معرفت است. تجربه جهانی نشان می دهد که رشد و توسعه تمدنها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد. باید تأکید کرد که علیرغم رشد رسانه های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدنها داشته است، ایفا نماید.
گرچه کشورهای درحال توسعه نزدیک به 80درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما کمتر از 30درصد کتابهای مصرفی جهان را تولید می کنند و کمتر از این نسبت نیز به کتابخوانی مشغول هستند، این در شرایطی است که کشورهای پیشرفته یا توسعه یافته که حدود 20درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، 70درصد کتابهای مصرفی جهان را تولید می کنند.
کشورهای اروپایی حدود 15درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند، اما در سال 1990 بیشتر از نصف کتابهای مصرفی جهان را تولید کرده اند، اروپا در سال 1991 به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت خود، 802عنوان کتاب منتشر کرده است، اما در قاره آسیا در همین سال به ازای هر یک میلیون نفر آسیایی 70عنوان و در قاره آفریقا به ازای هر یک میلیون نفر آفریقایی فقط 20عنوان کتاب منتشر شده است.
مشکل کتاب در جهان سوم، تنها به کمبود تولید و نشر کتاب محدود نمی شود، مشکل اساسی این است که حتی اگر کتاب های زیادی هم در این کشورها منتشر شود، میزان افراد استفاده کننده از این کتابها "کتابخوانها" بسیار پایین است.
گرچه در ارایه آمار مثل هر چیز دیگری نمی توان آمار دقیقی ارایه کرد اما آمار های تقریبی  از سرانه مطالعه در کشور نگران کننده است آن هم در کشوری با قدمتی چندین هزارساله وسابقه درخشان فرهنگی!  طبق آمارهای جهانی، آمریکایی ها 20 دقیقه، انگلیسی ها55 دقیقه و ژاپنی ها 90 دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه  کتاب اختصاص می دهند. بر این اساس آماری که از سرانه  مطالعه  کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی(از 2 دقیقه به 15 دقیقه و آخرش 18 دقیقه رسید) تا حالا ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان رتبه خوبی در کتاب خوانی ندارند! ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان دارد و 91 درصد مردم این کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله می خوانند؛ برای مثال یک ژاپنی در سال بین 46 تا 47 کتاب می خواند شاید برخی کار زیاد و چند شغله بودن را  دلیل عدم رغبت به مطالعه بدانند اما جالب است بدانبد که بر اساس تحقیقات یکی ازمراکز پژوهشی در خوشبینانه‌ترین حالت ساعات کار مفید در ایران در هر روز حداکثر 2 ساعت است که میزان هفتگی آن به بیشتر از 11 ساعت نمی‌رسد. البته برخی آمارهای دیگر نیز این میزان را 6 تا 7 ساعت در هفته برآورد کرده است. با این حال میزان ساعات کار مفید هفتگی در ژاپن 40 تا 60برآورد می‌شود. برخی تصاویر نشان از صف طولانی ژاپنی ها برای تهیه کتاب دارد !کاش جامعه ما هم برای رفتن به کتابخانه ها و سالن های مطالعه به صف می شدند نه  خرید فست فود! برخی از منابع وجود قریب به 6000 هزار واحد صنفی عرضه محصولات آرایشی در تهران را تایید کرده اند  این در حالیست که مراکز عرضه کتاب تنها   1/6 واحد های عرضه محصولات آرایشی است! البته نا گفته پیداست که رقم 6000 واحد صنفی عرضه لوازم آرایشی مربوط به آن دسته از فروشندگانی است که داری مجوز و پروانه فعالیت می باشند که دست فروش ها، دوره گرد ها، سوپر مارکت ها  وفروشگاه های زیرزمینی  و ... نیز باید به آن اضافه کرد . امروزه خرید لوازم آرایشی برای خانمها آنقدر راحت شده که حتی نیازی به رفتن به مغازه نیز وجود ندارد و می توان لوازم ارایش را در حاشیه خیابانها ویا در پایتخت در مترو خریداری کرد . در کشورهای دیگر آرایش کردن بیشتر در میان زنان مسن دیده می شود و دختران و به ویژه دانشجویان اصلا خود را آرایش نمی کنند اما در کشور ما عکس این مسئله اتفاق افتاده است !!  از طرفی  بررسی‌ها نشان می‌د‌هد‌ که مواد‌ آرایشی تقلبی به د‌لیل رونق بازار مصرف د‌ر ایران، سود‌ زیاد‌ی برای وارد‌کنند‌گان این محصولات قاچاق و تقلبی به همراه د‌ارد‌. مصرف نابجا و بی‌رویه لوازم آرایشی و بهد‌اشتی د‌ر میان برخی از افراد‌ جامعه به ویژه نسل جوان و حتی نوجوان، باعث شد‌ه که برخی به د‌نبال وارد‌ات محصولات و فرآورد‌ه‌های قاچاق و بی‌کیفیت به کشور باشند‌.  . به طوری‌که هم‌اکنون عمده  فرآورد‌ه‌های آرایشی و بهد‌اشتی د‌ر بازار مصرفی کشور قاچاق می باشد.براساس برخی اخبار غیر رسمی قریب به 80% لوازم آرایشی موجود در بازر قاچاق و تقلبی می باشد! از آنجا که تعد‌اد‌ اندکبی از مصرف کننده گان توان خرید‌ اجناس اصلی  را د‌ارند‌، جنس‌های تقلبی، بازاری د‌اغ و پررونق د‌ارند‌.بررسی‌ها نشان می‌د‌هد‌ که مواد‌ آرایشی تقلبی مارک‌های معروف، به د‌لیل رونق بازار مصرف د‌ر ایران سود‌ زیاد‌ی برای وارد‌کنند‌گان آن به همراه د‌ارد‌. و نگران کننده این که لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به دلیل نبود کنترل و نظارت و عدم تایید دستگاه های متولی  از جمله وزارت بهداشت و استاندارد  خطرناک و مضر برای سلامتی مصرف کننده گان می باشد. برخی کارشناسان معتقدند: با مصرف بیش از حد لوازم آرایش استاندارد به طور متوسط، در صورت مصرف روزانه از لوازم آرایش سالی 5٫5 تا 6 کیلوگرم و اگر قلابی باشد بیش از 9 کیلوگرم مواد سمی و فلزهای غیر ضروری وارد بدن می شود!!حال این مصرف کننده گان هستندکه باید تصمیم بگیرند زیبایی به قیمت به خطرافتادن سلامتی!
و سخن پایانی این که کتاب غذای روح انسان است ! در دین مبین اسلام بر مسأله کتاب و کتاب‌خوانی بسیار تأکید شده است‌، همان‌طور که بدن آدمی به طعام نیاز دارد، فکر و روح و روان انسان هم به خوراک نیاز دارد و بی‌شک، کتاب یکی از بهترین غذاهای روح برای انسان است
امام حسن علیه السلام فرمودند:
«عَجَبٌ لِمَنْ یَتَفَکَّرُ فِی مَأْکُولِهِ کَیْفَ لَا یَتَفَکَّرُ فِی مَعْقُولِهِ » (بحار الانوار، ج 1، ص 218)
من در شگفتم از کسی که درباره غذایی که می‌خواهد بخورد فکر می‌کند که چه بخورم که مفید باشد و مضرّ نباشد، ولی «لَا یَتَفَکَّرُ فِی مَعْقُولِهِ»؛ امّا برای روحش فکر نمی‌کند !
کاش به اندازه تهیه قورمه سبزی، ست کردن لوازم خانه ، انتخاب رنگ ....!به تعالی روح می اندیشیدیم! چرا که آدمی به اندیشه است و ما بقی استخوان و ریشه!