اقدامات فرهنگی هوشمندانه مبتنی بر شناخت مخاطب، محتوای مرتبط و رسانه متناسب

اقتصاد پنهان- زارعی نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز طی یادداشتی سیر نامگذاری شعارهای سال و نکات بیان شده در فرمان رهبر معظم انقلاب اولویت اقدامات فرهنگی هوشمندانه مبتنی بر شناخت مخاطب، محتوای مرتبط و رسانه متناسب در موضوع تحقق شعار « حمایت از کالای ایرانی» را بیان کرد.

به گزارش اقتصاد پنهان، در تمامی کشورهای دنیا هر ساله بر مبنای برنامه های استراتژیک و بلند مدت و نیز ایدئولوژی حاکم بر شئونات مختلف جامعه افق پیش روی تعیین و همه سازمان‌ها و دستگاه‌های حاکمیت موظف به رعایت و اجرای آن هستند درایران اسلامی نیز این روند دیده می شود و هر ساله رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در نخستین دقایق آغاز سال نو، در پیامی به ملت شریف ایران، با تشریح اوضاع مهم سال ِقبل، چارچوب کلی و افق پیش روی ملت و مسئولان جمهوری اسلامی را در سال ِپیش ِرو، با بیان شعار سال ترسیم می‌کنند.
ایشان با نامگذاری سال 97 به عنوان « حمایت از کالای ایرانی» بیان داشتند: "مسئله‌ی اصلی ما امسال مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردمی است. همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملّی، بنابراین اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد".
روند نام گذاری سال های متمادی از سال 1369 تاکنون از سوی معظم له بیانگر تأکید ایشان برضرورت انضباط اقتصادی، مشخص شدن و ترسیم نقشه راه، تقویت و کیفیت تولید ملی، مبارزه جدی و واقعی با فساد،ویژه خواری، قاچاق و ... بوده است.
تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» بیش از هرعامل دیگر نیازمند یک عزم ملی و جدی درمدیریت مصرف همگانی کشور اعم از دولت، نهادهای وابسته و عموم جامعه است. شاید بتوان گفت افکار عمومی رکن اصلی در برنامه ریزی جامع و اقدام به موقع در حوزه فرهنگ سازی است. تبیین شرایط برای افکار عمومی و نشان دادن فرصت ها و تهدیدات احتمالی از جمله وظایف خطیر دولتمردان حاکم است لذا می توان چنین استنباط کرد که عدم تحقق شعار سال گسترش تهدیدی فراگیر به نام اقتصاد غیررسمی یا اقتصاد پنهان را در پی دارد.
با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله) در حرم مطهر رضوی مبنی بر اینکه "اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من این را محور برای شعار امسال قرار دادم" شتاب تولید ملی مبتنی بر مولفه کیفیت نیازمند یک اقتصاد غیر شکننده و در عین حال پاسخگو در زمینه های مختلف می باشد اما یکی از مولفه های اصلی در پایداری اقتصاد یک کشور مهار اقتصاد پنهان و شاخه بسیار مهم آن،قاچاق کالا وارز می باشد. پیامدها و آسیب هایی که این پدیده شوم ونامیمون بر پیکره اقتصاد کشور می تواند برجای گذارد  در سه حوزه:
1- پیامدهای اقتصادی
2- پیامدهای فرهنگی و اجتماعی
3- پیامدهای سیاسی وامنیتی
قابلیت تقسیم دارد. به طور مثال در حوزه پیامدهای اقتصادی قاچاق کالا وارز می توان مواردی مانند:
کاهش میزان اشتغال، تضعیف تولید و تولیدکنندگان داخلی، صدمه به وارد کنندگان قانونی کالا، شکاف طبقاتی جامعه، درآمدهای نامشروع (پول های کثیف)،افزایش ریسک و کاهش انگیزه در سرمایه گذاری،کاهش درآمد و افزایش هزینه های کشور(دولت)و ...را ذکر کرد .
در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز می توان مواردی همچون:
تغییر ارزش  و باورها، تهاجم فرهنگی، افزایش فرهنگ مصرف گرایی، تهدیدات بهداشت جامعه و تغییر فرهنگ نسل های آینده (جوانان) را مورد اشاره قرار داد و برای حوزه سیاسی و امنیتی نیز مواردی چون:
گسترش روح قانون گریزی، شیوع فساد مالی در دستگاه های دولتی، افزایش آسیب پذیری امنیتی مرزها و وجود نامنی در مناطق مرزی،افزایش روند مهاجرت به شهرها ی بزرگ و ایجاد کلونی های جمعیتی ناهمگون در شهرها و شهرهای مرزی، افزایش گروه های مافیایی و تهدیدات مترتب را می توان ترسیم کرد. 
از این روی با توجه به پیامدهای مذکور خصوصا آسیب های فرهنگی به عنوان پیشانی اصلی تهدیدات دشمن، باید عرق ملی را در روح جوانان این کشور و برای حمایت از کالاهای ایرانی دمید و بنا بر فرموده رهبر معظم مبنی بر "جوان ها همان قدر که به تیم های آبی و قرمز یا رئال و فلان تیم فوتبال تعصب دارند، نسبت به تولید داخلی تعصب داشته باشند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد." اقدامات فرهنگی هوشمندانه مبتنی بر شناخت مخاطب، محتوای مرتبط و رسانه متناسب در موضوع تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» را که ارتباط تنگاتنگ با مبارزه با قاچاق کالا وارز دارد محقق ساخته و فرمان رهبرمعظم انقلاب (مدظله‌العالی) درمبارزه با این پدیده شوم را بیش از پیش نمایان کرد.
نتایج حاصل از مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه های بیان شده می تواند باعث دمیدن شور، نشاط و پویایی در جامعه، خصوصا نسل جوان کشور گردد.