طرح احراز اصالت گوشی تلفن همراه یا رجیستری

طرح احراز اصالت گوشی تلفن همراه یا رجیستری به‌منظور مبارزه با قاچاق تلفن همراه و سایردستگاه‌های دارای سیم‌کارت به تصویب رسیده است که با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اجرا می‌شود.

در راستای پیشگیری از قاچاق این کالا سامانه همتا (سامانه مدیریت تجهیزات ارتباطی) به منظور افزایش سهولت دسترسی تمامی ذینفعان بویژه مردم برای ثبت اطلاعات گوشی تلفن همراه و زوج های متشکل از سریال گوشی و شماره تلفن همراه و هرگونه فعالیت مرتبط با گوشی تلفن همراه طراحی شده است.
سامانه همتا در قالب درگاههای تحت وب قابل دسترسی است.

تعاریف برخی اصطلاحات در طرح رجیستری

شناسه یا شماره سریال گوشی ( IMEI)
شناسه یا شماره سریال ( IMEI ) گوشی تلفن همراه که یک شناسه بین المللی 15 رقمی است و برای هر دستگاه دارای سیم کارت به شکل منحصر به فرد است و معمولا این شناسه بر روی جعبه دستگاه، داخل گوشی و با استفاده از کد#06#* قابل رویت است. گوشی های دو سیم کارته دو شناسه دارد.

دستگاه‌های دارای سیم‌کارت
هرگونه دستگاهی که دارای قابلیت نصب سیم‌کارت از طریق ورود تراشه سیم‌کارت به شکاف (Slot)سیم‌کارت باشد در زمره دستگاه‌های دارای سیم‌کارت قرار می‌گیرد.

انواع دستگاه‌های دارای سیم‌کارت
دستگاه‌های مخابراتی هستند که از طریق سیم‌کارت خدمات دریافت می‌کنند، شامل:
گوشی تلفن همراه
تبلت و فبلت
رایانه‌های دارای سیم‌کارت
دستگاه‌های پرداخت وجه سیار
دوربین‌های کنترل ترافیک هوشمند
کنتورهای هوشمند
مبدل‌های تلفن سیار به تلفن ثابت
لوازم‌خانگی هوشمند

استعلام اصالت IMEI
استعلام اصالت IMEIبه‌منظور بررسی قانونی بودن، نویا دست دوم بودن، مشخصات فنی تجهیز، اطلاعات مدل، برند، شرکت گارانتی‌کننده و ... است.

استعلام وضعیتIMEI
منظور از استعلام وضعیت IMEI، بررسی و مشاهده وضعیت پیوند بین تجهیز و سیم‌کارت است.
وضعیت سفید (White)
بدین معنی است که زوج سیم‌کارت و تجهیز مجاز به استفاده از خدمات شبکه اپراتوری است.
وضعیت خاکستری (Gray)
بدین معنی است که زوج سیم‌کارت و تجهیز برای بازه زمانی محدودی مجاز به استفاده از خدمات شبکه اپراتوری است.
وضعیت سیاه (Black)
بدین معنی است که زوج سیم‌کارت و تجهیز مجاز به استفاده از خدمات شبکه اپراتوری نیست.

سایت سامانه همتا
درگاه ارتباطی تحت وب با آدرس www.hamta.ntsw.ir است که هر فرد در آن می‌تواند یک کارتابل شخصی برای مدیریت تجهیزات و شماره تلفن های پیوند خورده به آن می باشد.

کد دستوری (USSD)
یکی از درگاه‌های ارتباطی با سامانه همتا است که با شماره گیری #7777* هر فرد از طریق آن می‌تواند تجهیزات و سیم‌کارت‌های خود را مدیریت کند.

تلفن گویا (IVR)
یکی از درگاه‌های ارتباطی با سامانه همتا است که هر فرد از طریق آن می‌تواند تجهیزات و سیم‌کارت‌های خود را با شماره گیری 096366 مدیریت کند.

کارتابل
منظور از کارتابل صفحه مدیریت حساب مختص هر شماره سیم‌کارت در سامانه همتا است که پس از اولین ورود در ورود های بعدی به جای شماره تلفن از کد ملی معتبر می بایست استفاده شود و از طریق درگاه‌های ارتباطی سامانه همتا قابل دسترسی است.

رمز کارتابل (کلمه عبور)
رمز کارتابل همان رمز ورود به سامانه همتا است. کاربرد تعریف رمز در سامانه همتا، علاوه بر افزایش سهولت دسترسی، ورود بدون نیاز به پیامک احراز هویت در مواردی است که به گوشی دسترسی نیست.

موجودی کالا
منظور از موجودی کالا، IMEI(هایی) است که در کارتابل سامانه همتا به‌عنوان تجهیز (تجهیزات) است که تحت مالکیت فرد (کاربر مراجعه‌کننده) قرار دارد.

کد فعال‌سازی ( ACTIVATION CODE )
کد فعال‌سازی، کد یک‌ بار مصرفی است که برای فعال‌سازی تجهیز از آن استفاده می‌شود و توسط سامانه همتا تولید می‌گردد، پس از اولین استفاده، شخص ملزم به تغییرآن می باشد و شخص قادر به تولید آن نیست. فرآیندهای باز تولید آن توسط سامانه همتا انجام می شود. کد فعال‌سازی یکعدد 5 رقمی است که هر شخص می‌تواند برای گوشی‌های تحت مالکیت خود تولید کند.

فعال‌سازی تجهیز دارای سیم‌کارت
فعال‌سازی تجهیز دارای سیم‌کارت فرایندی است که فرد برای فعال کردن تجهیز و استفاده از خدمات شبکه طی می‌کند که منجر به برقراری اتصال میان تجهیز و شبکه می‌شود. پس از استعلام و اطمینان از معتبر بودن گوشی، فرد در کارتابل خود یک شماره سیم کارتی که میخواهد با آن گوشی کار کند معرفی و در سامانه ثبت می کند و پس از آن در صورت قانونی بودن، گوشی فعال می شود.

ثبت تجهیز جدید توسط گمرک
در گمرک تنها شناسه گوشی یا همان IMEI ثبت می شود. شخص به همراه پاسپورت با پرداخت 6 درصد عوارض حقوق ورودی می بایست IMEI خود را در سامانه گمرک ثبت نماید.

دفاترپیشخوان
1. فعال‌سازی
دفاتر پیشخوان می‌توانند از طریق سرویس سه‌گانه شماره تلفن، IMEI و کد فعال‌سازی را به سامانه همتا ارسال کنند و سامانه در صورت تأیید آن را فعال می‌نماید. روال مشابه روال فعال‌سازی گوشی جدیداست. (هنگام مشمول شدن کلیه برندها، در حال حاضر فرآیند فعال سازی به صورت نرم افزاری و همچنین از طریق بر چسب های الصاقی در جعبه گوشی های مشمول طرح انجام می شود.)

2. بازیابی رمزعبور
دفاتر پیشخوان در صورت مراجعه فرد جهت بازیابی رمزعبور، درخواست رمزعبور را به همتا ارسال کرده و سپس سامانه رمزعبور قبلی را پاک‌کرده و رمزعبوریک‌بارمصرفجدید را به شماره فرد، پیامک می‌کند.
3. تجدید کد فعال‌سازی مخدوش یاگم‌شده
در این فرایند فردی که گوشی دست‌دومی را با دریافت کد فعال‌سازی خریداری کرده و آن را گم‌کرده می‌تواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان، آن را بازیابی کند.
4. اضافه شدن زوج
توضیح: زمان فعال سازی از طریق دفاتر پیشخوان پس از نهایی شدن کامل طرح متعاقباً اعلام خواهد شد.

  • 1. فاز اول طرح مربوط به برند آیفون (گوشی و تبلت) بود که از تاریخ 96.9.14 اجرایی شد و در مرحله بعد گوشی های برند گوگل ، بلک بری و موتورولا از تاریخ 96.8.10 مشمول طرح شده اند. در خصوص سایر برندها متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. ( لطفاً به اطلاعیه بعدی که در همین وبگاه اعلام خواهد شد مراجعه فرمایید)
  • 2. هرگونه خرید و فروش و واگذاری صرفاً از طریق انجام فرآیندهای ذکر شده در این سایت و لینک های معرفی شده ذیربط امکان پذیر خواهد بود.
  • 3. در هنگام خرید و فروش، استعلام وضعیت گوشی از طریق سامانه های ذکر شده الزامی است.
  • 4. گوشی هایی که تا تاریخ 96.9.14 در شبکه فعال بوده اند نیاز به ثبت ندارند و هیچ جای نگرانی برای دارندگان آنها وجود ندارد.
  • 5. تأکید می‌شود که مصرف‌کننده هیچ هزینه‌ای برای اقدامات فوق نباید پرداخت کند و در صورتی که فروشنده به اسم رجیستری بخواهد هزینه‌ای دریافت کند، اکیدا توصیه می‌شود خریدار آن فروشگاه را ترک نماید.

(توضیح اینکه بعد از انجام فرآیند خرید /فروش ثبت IMEI گوشی جدید در کارتابل خریدار الزامی است.)

  • 1. در صورتی که بعد از تاریخ 96.9.14 گوشی مشمول طرح رجیستری از خارج از کشور خریداری نموده اید 31 روز مهلت دارید در سایت http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام به ورود اطلاعات نموده و حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت نمایید و رسید آن را پرینت گرفته و نزد خود نگه دارید و تصویر رسید را با شرح موضوع به آدرس hamta@ntsw.ir ایمیل نمایید.
  • 2. در صورت وصل نشدن گوشی بعد از 2 الی 3 روز مراتب را به مرکز تماس طرح 096366 و یا ایمیل hamta@ntsw.ir اعلام نمایید.
  • 3. درصورتی که حقوق و عوارض گمرکی گوشی مسافری خود را پرداخت نموده اید و گوشی همچنان قطع سرویس می باشد، تصویر رسید خود را با شرح موضوع به آدرس hamta@ntsw.ir ایمیل نمایید.
  • 4. خریداران پس از خرید گوشی یا تجهیز دارای سیم‌کارت، درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه 124 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره 096366 و با شماره 135 سازمان تعزیرات حکومتی تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat135.ir مراجعه کنند.
  • 5. درصورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علیرغم طی کردن تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران می‌توانند با مرکز تماس طرح به شماره 096366 تماس بگیرند.

سامانه های استعلام اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت:

USSD:*7777#
Hamta.ntsw.ir
سامانه پیامکی: 7777         
USSD:*4#